<$BlogRSDUrl$>

donderdag, november 27, 2003

Vroeg bootje! 

Pfff....vanmorgen werd ik om 4 uur, ja om 4 uur wakker en dat zonder wekker en 1,5 uur te vroeg. Mijn wekker stond nl. op half 6 omdat ik om 6 uur zou worden opgepikt door het minibusje wat mij naar de pier zou brengen vanwaar de boot naar Phnom Penh vertrekt. Om 4 uur heb ik me nog maar een keertje omgedraaid en ben ik in slaap gevallen, maar ik werd prompt om 5 uur weer wakker! Toen er maar uit gegaan; dan kon ik in ieder geval op mijn dooie akkertje even een douche nemen en mijn spullen pakken en uitchecken. Om iets voor 6 uur stond ik klaar en het busje kwam al vrij snel en was al helemaal volgepakt met mensen en rugzakken, maar die van mij kon er nog net bij. En toen op weg naar de pier. Het eerste stuk gaat via een prima stukje weg. Oke, het is dan wel een slingerweggetje door een dorpje en gaat langs de rivier, maar hij is tenminste van asfalt. Als we vlak bij het Tonle Sap zijn (dat is een meer) dan verandert die weg in een zandpad met kuilen, hobbels, stenen, etc. De laatste 20 minuten werden wij met zijn allen dus flink door elkaar geschud in dat busje. En als je bij de pier (nouja pier) aankomt, dan is de chaos alleen nog maar groter; tientallen brommer die klanten afzetten, minibusje en zelfs een grote touringcar. En al die mensen moeten dus op die boot. Nou lijkt die boot op een foto best wel groot, maar in werkelijkheid valt dat wel een beetje tegen. Ze verkopen ook duidelijk meer kaartjes dan zitplaatsen, maar het was niet te druk gelukkig. Binnen was het bloedheet en buiten op het overdekte dek was het prima uit te houden. Nadat ik mijn zitplaatsje langs de reling had gevonden, was het inmiddels tijd voor een ontbijtje bestaande uit stokbrood met smeerkaas (ja, ze verkopen hier ook La Vache Qui Rit!). En daar zit je dan met tientallen andere backpackers en iedereen zit aan een stokbroodje met smeerkaas alsof het afgesproken was. Het was de bedoeling dat de boot om 7 uur zou vertrekken, maar dat werd uiteindelijk pas half 8. Het eerste stuk van de trip gaat nog langs een soort mangrove en het drijvende dorp. In dit dorp wonen overigens geen Cambodjanen maar Vietnamezen. En dat was ook wel te zien aan de hoeden. Het 2e deel gaat over het meer, wat eigenlijk meer een soort binnenzee is dan dat je kan spreken van een meer, want de overkant kan je echt niet zien. Dat deel is dus heel saai en in de tussentijd heb ik dus boek nummer 4 uit kunnen lezen. Shit, nou moet ik weer een nieuw boek zien te vinden. Het 3e en laatste deel is wel weer erg leuk, langs de oever van de rivier met allemaal dorpjes en veel mensen in bootjes. Erg leuk dus. Op de boot zelf was iedereen vrij rustig; iedereen was natuurlijk weer zo debiel vroeg op om de boot te halen en ik moet zeggen, ik vond dat wel lekker zo, die rust. Nouja, rust. Die boot maakte opzich best nog wel wat herrie, maar dat vond ik best. Het was trouwens wel zaak om mij even heel goed in te smeren want de combinatie wind, water en zon is natuurlijk vragen om een verbrand huidje en daar heeft Luus nou net geen zin in, dus ik heb een flinke laag factor 20 op mijn toetje gesmeerd en ook op mijn armen. Maar zelfs met factor 20 ben ik toch nog behoorlijk verkleurd in mijn gezicht!

Om kwart voor 1 kwamen wij aan bij de Pier in Phnom Penh. De rugzakken werden uitgeladen en op de pier stond echt een heel ontvangstcomittee. Allemaal mensen van guesthouses die willen dat je bij hun komt overnachten. Echt verschrikkelijk. Nu had ik vanuit Siem Reap al een reservering gemaakt en daar hoorde dus een pick-up bij. En inmiddels staat/ligt mijn rugzak in een kamer van het Dara Reang Sey Hotel in PP. Voor slechts 12 USD heb ik ook hier weer een kamer met airco, douche/toilet en tv en er zit zelfs een bad in! Ik denk dat ik het hier wel een paar nachtjes uit kan houden. Ik moet alleen wel even de airco in de gaten houden. Ze hebben hier nl. de neiging om als je je kamer verlaat de airco uit te zetten; dit doen ze bij de receptie. Dan wordt het dus bloedheet en duurt het zo een uurtje of 2 voordat alles weer een beetje op temperatuur is. Ik heb gevraagd of ze de airco in mijn kamer niet willen uitzetten; even afwachten of ze 'm inderdaad aanlaten...

Ik denk dat ik morgen een sightseeing ga doen in Phnom Penh en dat ik overmorgen de bus pak naar Sihanoukville aan de kust. En ik moet vandaag of morgen even naar de bank, want als ik zaterdag naar Sihanoukville wil, dan is het wel handig om geld te hebben. Overigens lijkt het hier in PP wel een stukje goedkoper dan in Siem Reap. In SR kost internetten bijv. 4.000 Riel (= 1 US) per uur en hier slechts 1500; een blikje cola kost in SR 4.000 Riel en hier 800. Goedkoper is het wat dat betreft dus zeker, wat helemaal niet erg is want ik heb in Siem Reap best wel veel geld uitgegeven.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?