<$BlogRSDUrl$>

woensdag, november 26, 2003

Tel kwijt 

Ik ben nu echt de tel kwijt ik heb de afgelopen 3 dagen zoveel tempelruines gezien, dat ik echt niet meer weet welke ik wel en welke ik niet heb gezien. Maar ik zal dat aan de hand van mijn foto's straks wel terug kunnen vinden. Ik heb slechts 12 rolletjes volgeschoten in Angkor en omgeving, dus ik heb straks nog wel wat uit te zoeken, hahahaha....

Ook gisterenmorgen was het weer vroeg opstaan, maar daar raakt mijn lichaam blijkbaar aan gewend, want ik was voor de wekker al wakker! Hondaboy (hij heet eigenlijk Poly Tith maar ik vind Hondaboy leuker) stond al netjes op mij te wachten en dit keer ging ik voor zonsopgang naar Ta Promh, mijn favoriete ruine in Angkor. Weg van de mensenmassa's bij Angkor en hopelijk zouden er bij Ta Promh wat minder mensen zijn. En daar waren inderdaad een hoop minder mensen, ik was namelijk deze enige daar (behalve de bewaker, want die was er ook al). Met mijn zaklampje liep ik het zandpad af naar de tempel, want ik wil natuurlijk niet in het halfdonker mijn voetje op een of ander beest neerzetten! Bij de tempels aangekomen heb ik een plekje gezocht en daar heb ik een dik half uur helemaal in mijn eentje gezeten, genietend van de geluiden van een ontwakende jungle om mij heen. Echt kicken. Je hoorde papagaaien, en de secada's en ik vond het helemaal top. Zat ik daar heerlijk in mijn uppie, komt Scott ineens aanlopen. Die was verbaasd mij daar te zien, want hij had gedacht daar als eerste te zijn. Niet dus! Nu is die Scott een rare druif hoor. Hij vraagt of ik meega naar een paar wat verderweg gelegen tempels. Ik was toch al van plan om daar naartoe te gaan, dus dat zou opzich wel gezellig zijn, maar dan verdwijnt ie ineens en is ie gewoon pleite! Nou, graag of graag hoor, ik trek lekker mijn eigen plan en ga gewoon lekker doen waar ik zin in heb. Na nog een tijdje bij Ta Promh te hebben rondgekeken, ben ik teruggelopen naar de uitgang, waar Hondaboy al stond te wachten. We zijn via Siem Reap naar een groep tempel gereden die oostelijk van Siem Reap liggen. De rit erheen was leuk, via de 'snelweg' (van Siem Reap naar Phnom Penh) en dwars door de rijstvelden. De tempels zelf vond ik wat minder interessant en ik had heb eigenlijk wel een beetje gehad. Ik was natuurlijk al 3 dagen om 5 uur opgestaan en begon lichtelijk tempelmoeheid te krijgen. Het leek me juist wel leuk om eens wat anders te zien dan tempels en ruines, dus op de terugweg naar Siem Reap zijn we nog een beetje door het Cambodjaanse platteland gereden. En daar zie je dus rustig dat als er vee vervoerd moet worden dan gaat dat gewoon op of achter de brommer; een varken gaat gewoon op zijn rug achterop en een koe gaat in een karretje wat achter een brommer wordt gehangen. Dat is wel even wat anders dan een veewagen. Teruggekomen in Siem Reap heb ik afscheid genomen van Hondaboy en hem betaald en even een tijdje zitten kletsen met het vrouwtje van het hotel. Ook heb in even mijn ticket geregeld voor de boot van Siem Reap naar Phnom Penh. En het grappige is, als je met de boot naar PP gaat dan kost het 19 USD, maar omgekeerd 23 USD, suf he!, Nouja, niets aan te doen. Na een beetje te hebben gehangen (ook wel eens lekker op zijn tijd) besloot ik toch maar om rond een uur of 4 een Tuk-Tuk te nemen naar de Phnom Krom, dat is een tempel die is gebouwd op een berg en die uitkijkt over het Tonle Sap meer en daarvandaan zou je echt mooie zonsondergangen kunnen zien. Dus ik om 4 uur met de Tuk-Tuk daarheen. Zo, dat was wel even prettig zitten hoor, op een stoeltje met een kussentje en niet achterop een Honda; dit was gewoon even een heel relaxed luxe ritje. Aangekomen bij de voet van de berg, bleek dat er een trap omhoog was. Dat is in ieder geval al beter dan die bergbeklimming op mijn eerste avond hier, want dat was over rotsblokken, boomwortels etc. en hier was dus gewoon een trap en een pad! Ik was niet de enige die omhoog liep, er waren ook nog 3 Amerikaanse meiden die zich aan deze klim waagden. Na een dikke 20 minuten kwamen wij met zijn vieren hijgend en natuurlijk zeer bezweet eindelijk op de top van de berg aan. En daar zijn we (Lilian, Jean, Esther en ik) gaan kijken naar de zonsondergang. Deze was echt heel erg gaaf. Helaas kon je vanaf deze berg Angkor Wat niet zien, maarja, je kan nu eenmaal niet alles hebben. Toen de zon onder was, was het zaak om weer snel naar beneden te lopen, want ook al hadden Lillian en ik een zaklamp bij ons, je wil gewoon niet in het donker zo'n berg aflopen. Maar omdat het traject deels uit trappen bestond, waren we mooi voor het donker weer beneden. We spraken af om om 8 uur ergens een hapje te gaan eten, Cambodjaans te gaan eten. Terug in het hotel heb ik me even rustig opgefrist en om 8 uur trof ik de meiden weer en zijn we bij een restaurantje neergeploft om wat te gaan eten. Erg lekker gegeten, maar het was niet Cambodjaans maar Burmaans. Overigens leek dit wel verdacht veel op de zoetzure saus van Uncle Ben's maar dit was echt allemaal vers! De meiden vertrekken op woensdag naar Phnom Penh en ik een dagje later. We hebben afgesproken elkaar in Phnom Penh weer te ontmoeten. Na PP gaan Jean en Lilian naar Thailand en Esther blijft in Cambodja en gaat naar Sihanoukville, waar ik ook naar toe ga. Het was erg gezellig tijdens het eten en voordat we er erg in hadden was het al 11 uur en ik begon ook erg moe te worden. We hebben afscheid genomen en ik zie ze weer in Phnom Penh.

En geslapen dat ik heb vannacht. Ik ben echt als een blok in slaap gevallen. Ik ben om 5 uur vanmorgen wakker geworden, maar heb me nog even lekker omgedraaid en kwam er pas om 8 uur (!) uur. En dat vond ik wel even relaxed zeg. Op mijn dooie akkertje even ontbijten en nu even mijn mail checken, log updaten etc. en ik ga zo even kijken of ik ergens een fiets kan huren om Siem Reap zelf per fiets een beetje te bekijken. Ik kom de dag wel door dus!!!!!

This page is powered by Blogger. Isn't yours?