<$BlogRSDUrl$>

maandag, november 17, 2003

Olifanten, ossen en vlinders! 

Ik had weer zo'n achterlijke buurman in de hotelkamer naast mij. Die debiel kwam vanmorgen om een uur of 2 behoorlijk straalbezopen terug met zo te horen zijn Thaise schatje en vond het toen nodig om een of andere wedstrijd op tv te gaan kijken met het volume op 20 en dat keihard van commentaar te voorzien waarbij hij het woord fuck regelmatig gebruikte bij iedere keer dat er blijkbaar net geen doelpunt werd gemaakt. Gelukkig had ik nog een paar oordoppen en volgens mij heeft iemand van het hotel er ook wat van gezegd want het werd gelukkig al vrij snel rustig; het feit dat ie behoorlijk bezopen klonk zal ook wel gezorgd hebben dat ie redelijk snel in slaap is gedonderd, maar wat een eikel zeg. Je gaat toch niet midden in de nacht in je hotelkamer lopen schreeuwen. Nouja, gezien deze buurman de afgelopen nacht dus niet echt lekker geslapen. Een beetje kort gewoon, want mijn wekkertje stond al op 7 uur. Ik zou namelijk om half 9 worden opgehaald voor de excursie van vandaag en ik wil altijd even rustig kunnen douchen, aankleden, ontbijten etc. en heb geen zin om om kwart over 8 mijn bed uit te rollen en dan me als een gek moeten haasten. Vanmorgen even een heerlijk ontbijtje gescoord (wederom yoghurt met muesli en fruit) met een bakkie versgezette koffie. En het 2e bakkie is gratis en je bent Nederlander of je bent het niet....dus zo'n gratis bakkie sla ik niet af.

Om stipt half 9 zat ik op de trap het hotel te wachten tot ik zou worden opgepikt en dat was niet lang daarna. Eerst nog even langs een ander hotel om nog een koppel op te pikken en ik maar hopen dat het niet die enge Afghanen van gisteren waren. Gelukkig was dat niet het geval. Het bleek zelfs een Nederlands koppel te zijn, Henk en Leny uit Limburg. Zij zijn hier in Chiangmai deels voor zaken, deels voor vakantie. Ontzettend aardige mensen! Vanaf hun hotel was het een klein uurtje rijden naar het Mae Ping Elephant Training Center waar wij een olifantenshow zouden bijwonen en aansluitend een tocht door de jungle zouden maken op de rug van een olifant. Bij aankomst bleek dat het wel een behoorlijk toeristische trekpleister was, maar het was toch wel leuk om al die olifanten zo te zien. Vooral omdat ze ook een stuk kleiner zijn dan de Afrikaanse variant. Toch was ik wel enigzins huiverig bij het idee om straks boven op zo'n olifant te zitten; het zijn en blijven tenslotte wilde dieren. Niet lang nadat we aan waren gekomen begon de show. Deze bestond uit het vertonen van diverse kunstjes door de olifanten. Een beetje vergelijkbaar met wat je in het circus kunt zien, maar op zich wel grappig om te zien, vooral toen ze muziek gingen maken en dat ging nog op de maat ook! Na deze show was het dan tijd voor een ritje op een olifant. Henk en Leny gingen eerst en daarna zou ik in zo'n bakkie op de rug van zo'n olifant moeten kruipen. Nou zag ik het niet zo zitten om daar in mijn uppie op te gaan zitten dus ik heb de gids gevraagd of hij meeging. Achteraf was ik daar wel blij om want hij vertelde tijdens het ritje van alles over de planten in de omgeving etc. en de mahout (de dompteur van de olifant) sprak geen woord Engels! En wat is zo'n olifant dan groot zeg als je er bovenop zit. Pfff....je moet er niet aan denken dat je er vanaf dondert. Het is dus zaak dat je je goed vasthoudt in dat bakkie; er is wel een soort 'veiligheidsgordel', maar daar moet je je nu eenmaal niet te veel bij voorstellen. Vooral al de olifant bergafwaarts loopt moet je je even goed vasthouden, voor de rest is het wel relaxed zitten. Nouja, relaxed. Ergens in mijn achterhoofd spookte dat beeld van die schijnaanval van een olifant vorig jaar in Afrika door mijn hoofd, dus helemaal relaxed zitten in dat bakkie deed ik nou ook weer niet. Maar het was wel erg leuk om zo'n een tijdje door de jungle te sjokken. Alleen soms had die olifant waar ik op zat even geen zin en bleef ze staan om wat struiken uit de grond te trekken. Die mahout begon dan meteen wat commando's te roepen en dat waren van die momenten dat ik die olifant al helemaal op hol zag slaan met mij boven op zijn rug. Maar dat is gelukkig allemaal niet gebeurd en na een dik uur mocht ik weer vaste grond onder mijn voeten voelen.

Hierna was het tijd voor een tochtje over de rivier op een bamboevlot. Dit was wel heel erg relaxed hoor; een beetje zitten op zo'n vlot, het water kabbelt voort en je drijft heel rustig over de rivier. Dit duurde ongeveer een 3 kwartier. Tijdens dit tochtje kwam de lokale bevolking naar ons toe om ons diverse souvenirs te slijten. Je zou dan denken dat ze op een vlot zitten ofzo, maar ze staan gewoon de hele dag tot aan hun middel in het water (!) te wachten op toeristen om hun waar te verkopen. Na dit tochtje gingen we weer aan wal. Ik had gedacht dat we nu wel zouden gaan lunchen, maar er stond ons nog een ritje te wachten in een ossenkar. Dat is pas echt een gehobbel zeg! Je wordt flink door elkaar geschud, maar gelukkig duurt het maar een kwartiertje. Daarna was het wel echt tijd voor de lunch en wat voor een zeg. Wij gingen naar het restaurant van een behoorlijk chique resort en daar stond een heel uitgebreid buffet klaar. Het zag er allemaal erg goed uit en ik had ook best wel hoger gekregen (het was inmiddels al half 1) dus ik liet het mij allemaal goed smaken. Tijdens de lunch gezellig zitten kletsen met Henk en Leny. Hij heeft een zaak in vijverbenodigdheden en is nu dus hier in Chiangmai voor zaken en vertelde daarover. Op mijn beurt vertelde ik hem over het hoe en waarom over mijn beslissing om 2 maanden te gaan reizen en dat ik bij terugkomst in Nederland op zoek ga naar een nieuwe baan. Nu vertelde hij mij dat hij een vriend heeft die een zaak heeft in Vinkeveen en dat ze daar nog een paar mensen nodig hebben. We hebben hierover wat gekletst en Henk zou als hij terug was in Nederland mijn gegevens aan die vriend doorgeven. Als ik straks (duurt nog een maand) terug ben in Nederland dan zal ik ook zeker dit bedrijf gaan benaderen; niet geschoten is tenslotte altijd mis. Ook lagen bij dit restaurant de foto's klaar die genomen waren van het olifantenritje. Ik had die fotograaf wel gezien en ik had verwacht dat die foto in zo'n paspartoutje van karton zou zitten, maar de foto zat helemaal in een leuk lijstje. Dit lijstje is overigens gemaakt van papier/karton wat weer is gemaakt van olifantenpoep (maar het stink gelukkig niet meer naar olifantenpoep). Voor Thaise begrippen was het best wel duur (200 baht), maar ach, je wil die foto toch wel hebben! Wel krijg je voor deze prijs het negatief er ook nog bij, dus ik kan 'm in Nederland ook nog een keer laten afdrukken. Enne, als je deze geweldige foto wilt zien, moet je even bij foto's klikken!!!!!

Na de lunch zijn we weer teruggereden richting Chiangmai voor een bezoekje aan een orchideeenkwekerij/vlindertuin. Ze hadden hier ontzettend veel orchideeen (goh, vreemd he!), echt heel mooi. Ook de vlindertuin was leuk om te zien. Het was niet echt heel groot, maar ze hadden wel 3 van die hele grote vlinders. Van die vlinders met vleugels zo groot als mijn handen. Nou heb ik niet echt grote handen, maar het waren toch wel behoorlijk grote vlinders. Het waren in ieder geval de grootste die ik ooit heb gezien (groter dan die in Bangkok!!!). Na nog even wat te hebben gedronken was het tijd om terug te keren naar Chiangmai. Daar werd ik afgezet bij het hotel en toen ik op mijn kamer kwam was er een aangename verrassing; mijn kamer was helemaal schoongemaakt! Yes, wat is het toch fijn om in zo'n hotel te zitten!!!!! (het kost wat, maar dan heb je ook wat). Vlak bij het hotel kwam ik trouwens een Amerikaans meisje tegen wat ik op Koh Samed ook al had gezien (ben haar naam alleen weer vergeten). Ik had al het vermoeden dat ik haar in Phitsanulok en Sukhothai ook had gezien en dat bleek te kloppen. Vanaf Koh Samed hebben we allebei dezelfde route gevolgd. Alleen zij gaat vanaf Chiangmai nog een trekking doen (iets wat er voor mij helaas niet inzit) en ik ga overmorgen terug naar Bangkok om vandaaruit richting Cambodja te vertrekken (tenminste als ik de vluchten kan regelen).

Zodirect trouwens nog maar even een ijscompresje regelen voor mijn enkel. Ondanks dat ie niet echt pijn meer doet, is ie nog steeds wel opgezwollen, maar een compresje zal vast wel helpen. Vanavond ga ik even een hapje eten met Olaf en Marcia en als ik nog puf heb ga ik naar de Nightbazaar alhoewel ik dat morgen ook kan doen.....

This page is powered by Blogger. Isn't yours?