<$BlogRSDUrl$>

maandag, november 24, 2003

23 november 2003: Waanzinnig Angkor!!! 

Pfff.... Nooit gedacht dat ik ooit nog een vroege vogel zou worden, maar de afgelopen 2 dagen ben ik om 5 uur (!) opgestaan. Ja ik geloof het zelf ook nog maar amper, maar ik heb het toch echt gedaan. Gisteren viel het opstaan mij zwaar, maar de zonsopgang bij Angkor maakt dat je dat vroege opstaan zo vergeet. Ik had de receptioniste bij mijn hotelletje gevraagd om een wake-up call en die kreeg ik ook; ik was zelf net een paar minuutjes wakker, maar voor het geval mijn wekker niet had gewerkt, dan was zij dus mijn backup. Effe snel onder de douche gedoken en mijn tas gepakt en naar beneden gegaan. Mijn Honda-boy (ik vergeet steeds hoe hij heet) stond al te wachten; Scott was alvast vooruit gegaan. En daar ging ik dan, niet echt uitgeslapen achterop een Honda in het donker op weg naar Angkor Wat om daar de zonsopgang te gaan bekijken. Na een klein kwartiertje rijden kwamen wij daar aan en als je nou denkt dat er toch niet zoveel mensen zo vroeg opstaan, dan kom je bedrogen uit. Het leek wel uitverkoop, zoveel mensen waren er. Eigenlijk is dat wel jammer, maarja het is nu eenmaal niet zo dat Angkok alleen voor mij toegankelijk is (zou wel lekker rustig zijn geweest). Na over de brug naar de tempel te zijn toegelopen en door de poort naar binnen te zijn gestapt, bleek pas echt goed hoeveel mensen er vroeg waren opgestaan, duizenden!!!! Ik heb een plekje gezocht om de tempels goed te kunnen zien en niet met hordes mensen erop en dat is me geloof ik redelijk gelukt. Ook kwam ik daar Scott weer tegen; raar eigenlijk dat je iemand tussen duizenden mensen toch weer tegenkomt. Rond een uur of 7 besloot Scott om terug te rijden (zich te laten terug rijden) naar Siem Reap om daar te gaan ontbijten bij een restaurantje. Ik besloot om vlak bij de tempel een ontbijtje te gaan scoren. Bij het restaurantje kwam ik Otto en Linda tegen, een Engels/Zweeds stel wat nu in Italie woont en werkt en daar heb ik gezellig mee zitten kletsen. Na het ontbijt (wat overigens bestond uit een waanzinnig lekker ananaspannekoek met honing en een kop koffie om even wakker te worden) ben ik op pad gegaan om de tempels en ruines van Angkor te gaan bekijken.

De tempels staan bekend als Angkor Wat, maar Angkor is een afzonderlijk tempel die deel uit maakt van een heel complex van tempels. Nu zijn er 2 routes uitgezet, een kleine (voor als je weinig tijd hebt) en een grote (voor als je wat meer tijd hebt, zoals ik dus). Ik besloot de grote route te rijden, 26 km. En dan is het prettig om je te laten rijden, want tegen 11 uur wordt het echt bloedheet en als rondtuffen achterop een Honda koel je dan lekker af. De hele dag ben ik door Honda-boy overal naar toe gereden; de ene tempel was nog indrukwekkender dan de andere. Ook verschilde het aantal bezoekers per tempel. Bij de ene is het heel erg rustig, terwijl het bij de andere juist heel erg druk is. Grappig is ook dat je merkt dat je met een bepaald groepje mensen precies hetzelfde rondje doet en ook ongeveer dezelfde tijd doorbrengt bij elke tempel/ruine. Zo was er een Zweedse vent die ik keer op keer tegenkwam, een Amerikaans stel kwam ik regelmatig tegen, 4 Japanse jongens en een Australier en ook zag ik een monnik elke keer weer.

Ik heb gisteren echt een superdag gehad. De omgeving rondom Angkor is echt geweldig. Jungle met tempels en daartussen liggen ook nog rijstvelden. Ik vond het helemaal super. En ik werd natuurlijk heel relaxed van de ene naar de andere tempel gereden en bij elke tempel kon ik net zoveel tijd nemen als ik zelf wilde. En aangezien ik geen zin had om in recordtempo van de ene naar de andere tempel te racen, deed ik het dan ook erg rustig aan. Ik slenterde een beetje om en door de ruines. Bij diverse ruines kwam ik met mensen aan de praat en voordat je er erg in hebt ben je zo weer een half uur verder, maar in die tijd had ik wel hele leuke gesprekken en kon ik ook weer een beetje op temperatuur komen want het was echt bloedje heet.

En ik heb gisteren een schorpioen gezien. Een hele echte (en niet zo'n gefrituurde die leuk is om iemand mee de stuipen op het lijf te jagen...:-), zo'n zwarte met zo'n grote angel achter op zijn staart. Ook heb ik nog 2 slangen gezien; 1 dode en 1 levende. Die levende was gelukkig niet zo groot, die dode was al gauw een meter. Verder heb ik een gele spin gezien (niet zo'n grote gelukkig), heb ik een hele rare kever gezien met een grote rode stip op zijn rug en papagaaien! Ook zitten hier in de bomen een soort kevers die een geluid maken alsof er een v-snaar aanloopt of zo; ze noemen het Secada's, maar ik heb dan nog geen idee wat het zijn, maar herrie maken kunnen ze wel en je hoort ze echt door het hele park.

Een van de tempels die toch wel de meeste indruk heeft gemaakt is de Ta Promh. De naam zal bij niemand echt een belletje doen rinkelen, maar ik heb mij laten vertellen dat deze tempel als locatie is gebruikt voor de film Tomb Raider (die Luusje natuurlijk weer niet gezien heeft!!!!!). Deze tempelruine is deels ingestort omdat door de loop der jaren heen het complex gedeeltelijk is begroeid met bomen en dan heb ik het niet over een paar struikjes maar flink uit de kluiten gewassen bomen. De wortels van die bomen zijn over en door de muren heen gegroeid en dat maakt dat alles er heel apart uitziet.

Na een hele dag van de ene naar de andere tempel te hebben gereden, was rond een uur of 5 het cirkeltje weer rond en was ik weer bij Angkor. Daar heb ik zonsondergang gekeken, samen met nog een paar duizend anderen. Helaas hing er in het westen nogal wat bewolking, dus geen spectaculaire zonsondergang, maar daarom was het niet minder indrukwekkend. Daarna teruggelopen naar de uitgang en heeft Hondaboy mij weer teruggereden naar mijn hotelletje in Siem Reap. En inmiddels was ik helemaal gaar en voelde mij vies en smerig. Ik had natuurlijk flink lopen zweten en af en toe rijd je over van die zandpaden, dus het stof zat echt overal. Ik was dus erg hard toe aan een douche. Toen ik op mijn kamer kwam was het lekker koel; ze hadden mijn kamer schoongemaakt en de airco aangelaten. Ik stond amper onder de douche en toen stond Scott voor de deur; of ik zin had om een hapje te gaan eten. Nou moest ik nog eten, dus waarom niet! En we spraken een uurtje later af. Wij hadden het plan omgevat om Khmer te gaan eten, maar het door de Lonely Planet aanbevolen restaurant was een ongezellige kantine met plastic stoeltjes. Geen goed plan dus. Maar even verderop zat een tentje wat er een stuk gezelliger uitzag. Bleek Japans te zijn. Erg lekker gegeten daar, maar niet echt Cambodjaans gegeten dus. Nouja, nog zat avonden om dat te proberen. Daarna storte ik echt helemaal in; was natuurlijk ook als sinds 5 uur op. Ik ben teruggelopen naar mijn hotel en mijn bedje ingedoken. Alleen kon ik maar niet in slaap vallen en dat is natuurlijk niet handig als je de volgende dag ook weer om 5 uur op wilt staan.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?