<$BlogRSDUrl$>

dinsdag, augustus 26, 2003

De belastingtelefoon! 

Nog nooit heb ik even zo gezellig zitten kletsen met iemand van de belastingtelefoon. En ik hoor je denken: "De belastingtelefoon?" Ja, de belastingtelefoon. Die heb ik zojuist even gebeld, want ik heb net een afrekening mogen ontvangen van mijn werkgever met daarop o.m. vermeld de ontbindingsvergoeding. Nu snapte ik het niet helemaal (tja, ik ben nu eenmaal blond geboren) want via mijn loonstrook werd deze vergoeding belast met 42% en ik had mij laten vertellen dat dergelijke vergoedingen met 52% belast zouden worden.

Dus ik bellen met de belastingtelefoon. Daar kreeg ik een man aan de telefoon die ik vroeg hoe dat nu zat met dergelijke vergoedingen. Van hem vernam ik dat er met ingang van dit jaar een en ander is veranderd en dat ontbindingsvergoedingen (net als vakantiegeld, etc.) in mijn geval met 42% belast dienen te worden. Nou dat was dus duidelijk. Tot zover heeft het gesprek een kleine 3 minuten geduurd. Vanaf dat moment hebben we gezellig zitten keutelen; hij een beetje klagend over hoe het er tegenwoordig bij de belastingdienst aan toe gaat en ik over wat ik voor werk heb gedaan en wat ik nu wil gaan doen en dat ik maar meteen een vakantie heb geboekt. De manier waarop hij sprak deed me vermoeden dat hij homo is, en dat had ik bij het juiste eind toe hij zijn vriend terloops vermelde. Qua praten deed hij me een beetje denken aan Jack uit de serie 'Will & Grace', een beetje nichterig, maar op een hele humoristische en droge manier. Uiteindelijk hebben we een half uurtje gezellig zitten kletsen en toen hebben we opgehangen want officieel mag hij maar 3 minuten aan één telefoontje besteden en wij zaten inmiddels bijna 10 keer zo lang te bellen. Mijn ervaring met de belastingdienst: makkelijker wordt het niet, maar gezelliger wel! Overigens zal ik begin volgend jaar wel anders piepen, als ik weer 2 avonden zit te zwoegen op mijn aangifte....

This page is powered by Blogger. Isn't yours?